Mandag faldt der en afgørelse i EU-kommissionen, der kan få stor indflydelse på hotellers bookingvilkår, og gøre livet meget lettere for hoteller over hele landet.
Booker man et hotelværelse via en af verdens store bookinggiganter som Booking.com, så går en klækkelig del af det beløb, man som forbruger betaler, ikke til hotellet, men til bookingtjenesten. Faktisk er det ofte op imod 30 procent af prisen, som disse stikker i lommen.
Derudover benytter bookingtjenesterne sig ofte af bookingklausuler, der gør, at det enkelte hotel ikke må udbyde værelser billigere på deres egne hjemmesider, end tjenestens pris på værelset er. Det har gennem årene kostet hotellerne meget store beløb, der er gået i lommerne på bookingtjenesterne – fremfor at styrke forretningen der, hvor kunden skal bo.
Men med en ny dom fra EU, er Booking.com mandag blevet udpeget som en såkaldt gatekeeper for branchen, hvilket betyder, at hotellerne ikke længere er tvunget til at følge tjenestens krav til priser.
”Booking.com har længe haft en dominerende markedsposition i hotelbranchen med dertilhørende prisklausuler til skade for både forbrugere og hoteller. Markedsdominansen har særligt ramt de mindre overnatningssteder, der er helt afhængige af deres salg gennem Booking.com. Det er derfor med stor glæde, at EU Kommissionen i dag har taget et vigtigt skridt imod mere fairness for hotelbranchen i Europa,” siger Lars Ramme Nielsen, der er branchedirektør for Dansk Erhverv.
Ifølge Patricia Plesner, CEO i den danske bookingtjeneste, EcoHotels, er netop Booking.com den absolut største spiller på bookingmarkedet.
“Booking.com ejer jo omkring 70 procent af hele markedet, og så kommer Expedia, og så alle de andre sider, der er ejet af enten Booking eller Expedia. Så det er jo helt vildt, hvor monopoliseret markedet er,” sagde hun tidligere på året i podcasten, SelskabsDialogen.
Det er den såkaldte Digital Markets Act, der forbyder en gatekeeper som Booking.com at benytte prisklausuler, og dermed er kan hotellerne nu frit sætte den pris, de selv ønsker – og samtidig tiltrække kunder via bookingtjenesterne.
“Håbet er, at mange forbrugere vil vælge at booke direkte hos hotellerne. Dermed vil forbrugerne få en fordel, fordi det er billigere, og hotellet vil helt spare provisionen,” siger Lars Ramme Nielsen til DR.