Mens inflationen har lettet grebet om danskernes forbrug, fortsætter private labels med at vinde frem. Godt for forbrugerne, mener forbrugerekspert, Mads Arlien-Søborg.
Gennem de seneste år har stadigt flere private labels vidt sig fast på i ikke mindst den danske dagligvarebranchen, og udviklingen er især sket siden inflationen slap sit værste greb i den danske økonomi.
Private labels er eks. supermarkedskæders egne produkter, der som oftest er billigere end andre produkter, og som for kæderne har den fordel, at de er letgenkendelige for forbrugeren, da de som regel bærer kædens eget logo og font.
Spørger man forbrugs- og designekspert, Mads Arlien-Søborg, er fremvæksten af stadigt flere private labels en god ting for forbrugerne.
“Flere brands kaster sig over private labels, og for forbrugerne er det oftest en god ting. Tidligere var der fordomme om, at private labels bare var efterligninger af de store brands, men i dårligere kvalitet. Det er blevet gjort til skamme i dag og i langt de fleste tilfælde, ender kunden reelt med en besparelse, fordi man får et fordyrende led ud af ligningen,” siger han.
Han mener samtidig, at producenten får bedre kontrol over produktudviklingen, og bedre kan målrette den forbrugeren.
Gode forudsætninger
Private labels er dog ikke begrænset til supermarkeder og andre dagligvarebutikker. Hos Garant, der sælger tæpper, gulve og gardiner, har man lanceret første private label-brand i form af vedligeholdelsesfri akustikgulve.
“Vi har mange års erfaring og stor viden om gulve, og vi ved, hvad forbrugerne efterspørger i et hjem, hvor gulvet skal holde i mange år og kunne rumme en moderne families støjniveau, samtidig med der også skal være råd til andet,” siger Erik Vangsgaard, der er kategorichef for gulve hos Garant.
Han fortæller videre, at Garant til fulde matcher anerkendte producenter af andre gode gulve, og derfor nu har valgt at lave deres eget.
Iføge Mads Arlien-Søborg er en anden væsentlig fordel ved at arbejde med private labels, at der er gode vilkår for, at de nye produkter kan lukrere på virksomhedens brand.
“Hvis man som kunde har prøvet en private label-vare og været tilfreds med kvaliteten, så blåstempler det de øvrige produkter. Og hvis virksomheden i forvejen har et solidt og troværdigt brand, så vil det fra starten give gode forudsætninger for, at disse associeres med brandets private labels.”