Små og mellemstore virksomheder kæmper med konkurrenterne om et ofte begrænset antal potentielle nye medarbejdere. Ifølge Erhvervshus Sjælland er én måde at slå konkurrenter på, at tilbyde den bedste mentale sundhed og trivsel på arbejdspladsen.
Mange store og små virksomheder kæmper i dag med at finde den næste kollega, når der slås en ny stilling op.
Der har i en årrække været stigende fokus på trivsel og mental sundhed for at sænke stress og sygefravær på de danske arbejdspladser. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Industri forventer over halvdelen af danske virksomheder at stå over for denne udfordring frem mod 2030.
Spørger man i Erhvervshus Sjælland er håb forude, hvor man som virksomhed formår at sætte fokus på og gøre noget ved den mentale trivsel, som mange danskere kæmper med på arbejdspladsen.
“Trivsel og mental sundhed er utroligt vigtigt at arbejde med som arbejdsplads for at kunne være en attraktiv arbejdsplads og rekruttere og fastholde den nødvendige arbejdskraft. Særligt unge generationer stiller højere krav til trivsel og arbejdsmiljø, når de vælger arbejdsplads. Hvis de ikke føler, at arbejdspladsen lever op til deres behov, så finder de simpelthen et andet sted at arbejde,” siger projektleder og forretningsudvikler, Stine Mortensen.
At investere i trivsel og mental sundhed på arbejdspladsen har vist sig at have flere fordele. Udover at forbedre medarbejdernes velbefindende, fører det også til øget produktivitet, højere engagement og styrket både sin konkurrencekraft, men også sin fastholdelse af ansatte.
“Det samme gælder de medarbejdere, man allerede har. Hvis man som arbejdsplads ikke gør sig attraktiv, så bliver de ikke for en enhver pris. For virksomheden er det også meget dyrere at blive ved med at rekruttere nye medarbejdere og skifte ud i personalet i stedet for at fokusere på at skabe et godt og sundt arbejdsmiljø.”
Erhvervshuset har netop søsat projektet Attraktive Arbejdspladser, der skal gøre de sjællandske virksomheder mere attraktive ved at arbejde fokuseret med trivsel og mental sundhed.