Det amerikanske marked er verdens største for medicinsk udstyr, og nu tager Danish Export Association for første gang virksomheder med på eksportfremstød til USA, når Pavilion of Denmark samler danske specialister inden for healthtech-industrien på Florida International Medical Expo 2023 i Miami.
Der er mange gode grunde for danske healthcare-virksomheder til at søge mod USA, når nye produkter skal på markedet, hvad end det er medicin eller andet medicinsk udstyr.
De mange danske virksomheder, der generelt er meget langt fremme ang. innovation og udvikling af medicinsk udstyr, er ofte meget interessante for det amerikanske marked. Og selv om USA ikke nødvendigvis er et let marked at penetrere, er landet nu ved at være modent til at flere danske virksomheder skal se den vej.
”Selv om USA kan være et svært marked i forhold til det regulatoriske og godkendelse af udstyr, er det også et marked med store vækstmuligheder for Danmark. Danmark er god til innovation og til at udvikle produkter, der er behov for i sundhedssektoren. Desuden har Danmark en stærk position inden for design, og netop flot design af medicinaludstyr kan være med til at af-stigmatisere patienter, fordi det ikke ligner klassisk hospitalsudstyr,” siger Thomas Andersen, Head of Health Tech i Danish Export Association, som til juni for første gang tager danske virksomheder med på messen Florida International Medical Expo.
Adgang til nye forhandlere
En af de danske virksomheder, der ser store muligheder på det amerikanske marked, er OSAA Innovation, som med den mobile IV-løsning IV-GO har fundet svaret på at give patienter mere frihed og sikre, at en stor del af behandlingen kan flyttes fra hospitalssengen til hjemmet.
”Vi har tænkt meget på at skulle ind på det amerikanske marked de seneste år. Jeg oplever, at man i USA interesserer sig for nye produkter og den innovation vi kan tilbyde i Danmark. Vores løsning er elegant for patienterne, og det kan spare penge, fordi man kan flytte behandlingen til patientens hjem, hvor hospitalspersonalet kan overvåge behandlingen på afstand,” siger CEO i OSAA Innovation, Ahmed Hessam.
Virksomheden har også udviklet en version af produktet til militærbrug, IV-Military, som de også har forhåbninger om kan gøre sig gældende i forhold til det amerikanske militær.
På det amerikanske marked skal de danske virksomheder ifølge Thomas Andersen typisk forsøge at sælge via distributører, og FIME er et oplagt sted at finde netop distributører, da messen typisk besøges af forhandlere, agenter og distributører.
OSAA Innovation har været med på adskillige fremstød med Pavilion of Denmark verden over og ser messerne som en god måde at få hul på et nyt marked gennem større kendskab og nye kontakter.
”Man lærer markedet at kende, og man møder nye aktører i messehallen. Når vi hidtil har været afsted, har vi typisk brugt en messe til at tage de første skridt ind på et nyt marked, hvorefter målet er at lukke nogle aftaler i løbet af et års tid. Dermed håber jeg også, at vi inden længe kan komme i gang med salget i USA,” siger Ahmed Hessam.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk