Der er kommet en ny dieselaftale til landet, og den træder i kraft pr. 1. januar 2025. Men aftalen er et stort makværk, mener man i busbranchen.
Den grønne omstilling skal også dække hele den tunge transport i Danmark, og til det formål har man fra politisk side indgået en aftale om, bl.a. en dieselafgift på 50 øre pr. liter.
Aftalen træder i kraft 1. januar 2025, og bagtanken med aftalen er, at den skal skubbe bag på den grønne omstilling og få eks. vognmænd til at vælge at køre på el, fremfor at køre på diesel. Men i Dansk PersonTransport klapper man ikke ligefrem i hænderne.
I en klumme i AvisenDanmark går Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk PersonTransport, i rette med den nye aftale, som han mener, er helt sort.
“Når vi er helt oppe i det røde felt, så er det, fordi aftalen omfatter kompensation til privatbilisterne og til lastbilerne for den højere dieselafgift, mens busserne ikke er nævnt med et eneste ord i aftalen. Det rejser et alvorligt spørgsmål: Har regeringen glemt busserne?”skriver han bl.a.
Regeringen støtte til den grønne omstilling af transportsektoren blev af transportminister, Thomas Danielsen, i sidste uge fremlagt, og den indebærer bl.a. følgende.
- 750 millioner kroner til grøn omstilling og effektiviseringer fra 2024-2030, hvorefter der er afsat 50 millioner kroner varigt fra 2031 og frem
- 161 millioner kroner til at understøtte brugen af lastbiler, der kan køre på biogas fra 2025-2030.
- Ca. 760 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur fra 2024-2030
- 125 millioner kroner i 2024 til fremrykning af initiativet om en lempelse af reglerne for vægt- og dimensioner og 272 millioner kroner fra 2025 og fremadrettet til initiativet
- 57,1 millioner kroner til forsøgsordning med dobbelttrailere fra 2022-2005
“Jeg glæder mig over, at vi nu afsætter 750 millioner kroner til den grønne omstilling af den tunge transport, der for eksempel kan gå til indkøb af grønne lastbiler, depotladning eller forøgelse af lastbilernes tilladte vægt og dimensioner. Disse midler kommer oveni de 760 mio. kr., vi allerede har afsat til ladeinfrastruktur. Nu ser jeg frem til en dialog med branchen om, hvordan vi bedst muligt udmønter midlerne og dermed hjælper erhvervet på vej med den grønne omstilling,” sagde ministeren i den sammenhæng.
Men Michael Nielsen er dog alt andet end tilfreds med aftalen, der, ifølge ham, rammes hårdt af den nye dieselafgift, uden at komme se frem til skyggen af kompensation.
“Det hele sker til trods for, at der i regeringsgrundlaget både står, at regeringen vil understøtte busdækningen i både byer og yderområder, og at udgangspunktet for regeringen er et skattestop, der betyder, at det ikke må blive dyrere at drive virksomhed,” skriver han.