Der har den senere tid været flere anklager fremme mod den kinesiske handelsplatform Temu, der det seneste år har satset stort på det danske marked. Men ifølge Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv, bliver kineserne næppe en vedvarende stor trussel.
Kinesiske Temu har det seneste år gjort sig særdeles bemærket på det danske e-handelsmarked, hvor de med meget billige produkter og en aggressiv markedsføringsstrategi har erobret markedsandele – og har fået massiv kritik.
En del af kritikken går bl.a. på kvaliteten af de produkter, forbrugerne kan købe på platformen, for deres håndtering af data, samt at nogle af produkter, bl.a. legetøj til børn, har været decideret farlige for børn.
Ifølge Halfdan Moth Timm, partner hos det digitale markedsføringsbureau, Obsidian Digital, har Temu været meget synlige for de danske forbrugere, når de går på tilbudsjagt på nettet.
“Vi har lige gennemgået Obsidian Digitals 10 største Google Ads E-com kunder. For samtlige 10 var Temu i løbet af de sidste 3-6 måneder gået fra at fylde 0 procent til at fylde ca. 30 procent i Auction Insights. Det gælder både gadgets, sportsudstyr, fashion og meget andet. Det betyder, at Temu er gået fra ikke at være en konkurrent til at være synlig på 30 procent af vores største kunders søgninger,” skrev han i februar i et opslag på LinkedIn om netop Temu.
Fremtidensudsigterne
Tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse fra december viser eksempelvis, at 14 procent af de danske forbrugere har handlet hos Temu indenfor det seneste år, men spørger man fagchef for Digital Handel, Carsten Rose Lundberg, er der ingen grund til at den danske e-handel bliver alt for pessimistiske omkring fremtidsudsigterne med Temu på markedet.
”Deres indtog er voldsomt, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer og bekymrer mange. Men Temu kører også en ekstrem dyr taktik, og spørgsmålet er, hvor længe de kan og vil blive ved med det?” siger han.
Han fortæller samtidig, at han både tror og håber, at Temu vil komme til at skrue med for deres aktiviteter i Danmark, som de allerede har gjort det i Belgien. Derudover kan også brugernes oplevelser spille en vigtig rolle – ligesom øget politisk bevågenhed kan stække kinesernes fremtog.
”Temu får virkelig mange dårlige brugeranmeldelser, og samtidig viser flere undersøgelser, der bliver omtalt i mange medier, at store dele af deres produkter er farlige. På et tidspunkt tror jeg, at den kombination vil få en stor del af forbrugerne til at tænke, at de lave priser faktisk er for gode til at være sande.”
Selvom Carsten Rose Lundberg overordnet set er optimistisk for en fremtid med Temu på det danske marked, så taler de tørre tal også et klart sprog – ikke mindst regnskabet fra PDD Holdings, der står bag Temu – og som i seneste regnskabsår havde en omsætning på 34,9 mia. dollars og et overskud på 8,5 mia. dollars.
”Det er voldsomt og beviser, at Temu ikke bare løber tør for penge og forsvinder lige foreløbig. Konklusionen må være, at Temu er en ny udfordring for dansk e-handel, men der er i mine øjne ikke grund til at give op på forhånd. Jeg tror, at røgen vil lægge sig igen, og så forventer jeg, at politikerne vil tage ansvar og sørge for, at Temu og den næste Temu i rækken skal leve op til de samme regler, som danske og europæiske virksomheder skal.”