Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 procent er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation.
Der er næppe nogen CEO i Danmark, der ikke på en eller anden måde har tænkt over eller kigget nærmere på muligheder omkring AI – og hvad disse teknologier kan gøre for danske virksomheder.
Men ser vi på, hvor mange CEOs der rent faktisk har taget initiativer til at implementere AI i deres virksomhed, svarer kun 14 procent bekræftende – ifølge PwCs nyeste CEO Survey.
Ikke desto mindre svarer 54 procent, at de høj eller meget høj grad er enige i, at AI markant vil ændre måden, som deres virksomhed skaber og leverer værdi på inden for de næste tre år. Til sammenligning forventer 47 procent af de globale topledere det samme.
“Generativ AI er ikke en teknologisk innovation, men en afgørende drivkraft for fremtidens forretningsudvikling. Det vil være med til revolutionere virksomheders måde at drive forretning og levere resultater på, og derfor er det positivt, at langt størstedelen af de danske topledere ser muligheder i AI,” siger Mads Nørgaard Madsen, leder af PwC’s konsulentforretning og ekspert i it og cybersikkerhed.
Han fortæller videre, at at hele 70 procent af de danske CEO’er forventer, at AI markant vil ændre den måde, deres virksomhed leverer værdi på.
Mangel på specialister
En lignende rapport fra Boston Consulting Group (BCG) viste, at det et fåtal af danske virksomheder, bare 12 procent i alt, som har implementeret generative AI-pilotprojekter i organisationen, som f.eks. tekst- og billedgenerering. Blot 5 procent har implementeret teknologien udover pilotstadiet i flere funktioner.
Disse tal kom tidligere på ugen ikke bag på Nikolaj Juncher Wædegaard, branchedirektør for digitalisering, teknologi og tele ved Dansk Erhverv.
“Jeg ser især to barrierer. Der er meget stor mangel på virkelig AI-kyndige eksperter, og danske virksomheder er i kamp med resten af verden om dem. Samtidig er mange bekymrede for deres data, både persondata og forretningskritisk data, som man i et vist omfang skal afgive til nogle af de nye teknologier,” siger han.
Ifølge rapporten fra BCS er det især manglen på specialister inden for AI, der afholder mange virksomheder fra at kaste sig ud i at bruge AI, ikke desto mindre har 55 procent af dem ingen planer om at iværksætte initiativer for rekruttering eller kompetenceudvikling af deres ansatte.
Derudover kan disse eksperter også i fremtiden vise sig svære at finde. Hos IT-Branchen forventer man eksempelvis, at den nuværende mangel på it-medarbejdere vil vokse sig fra de nuværende ca. 7000 mennesker til 22.000 i 2030.
Også PwC’s Survey viser, at der bliver et behov for at efteruddanne medarbejdere. 56 procent af de adspurgte danske CEOs og hele 69 procent af de globale CEOs forventer, at generativ AI kræver, at størstedelen af deres medarbejdere skal udvikle nye færdigheder i løbet af de næste tre år.
“Det bliver nødvendigt, at virksomhederne investerer i AI, hvis de skal høste de gavnlige effekter af AI. Det kræver en grundlæggende forståelse af, hvordan AI fungerer, hvilke værktøjer der findes, og ikke mindst evnen til løbende at tilpasse sig teknologiens dynamik,” siger Mads Nørgaard Madsen.
Cybersikkerheden
Ser vi nærmere på de trusler og farer, der kan være forbundet med brugen af AI, mener Nikolaj Juncher Wædegaard som nævnt, at især spørgsmålet omkring datasikkerhed er blandt de ting, der i dag bekymrer ude i de danske virksomheder.
Surveyen fra PwC viser da også, at 7 ud af 10 danske CEO’er forventer en øget risiko inden for cyberområdet, og hver anden forventer, at AI medfører spredning af misinformation.
“I og med at flere og flere virksomheder anvender AI til at løse opgaver, stiger behovet for øget fokus på digital sikkerhed, fordi anvendelsen af AI ofte udvider antallet af potentielle angrebsflader i organisationen. Virksomheder bør derfor løbende tilpasse deres risikoprofil og sikre, at den er opdateret for at imødegå trusler og bevare et højt sikkerhedsniveau,” siger Mads Nørgaard Madsen.
Han mener samtidig, at vigtigt med en ansvarlig implementering og overvågning af AI-teknologier for at opretholde et højt niveau af informationsintegritet og dermed bekæmpe udbredelsen af falske nyheder.