Den kinesiske handelsplatform, Temu, har skabt mange overskrifter den seneste tid, og ifølge medstifter af Boost, har vi kun set begyndelsen på kinesernes fremtog i Danmark.
Temu, den kinesiske handelsplatform, der blot har et par år på bagen, men allerede nu har erobret markedsandele her i Danmark – og som derudover har været under anklage for at sælge bl.a. farligt børnelegetøj og benytte sig af tvangsarbejde, er ingen døgnflue.
I hvert fald ikke, hvis man spørger Peter G. Jørgensen, der er driftsdirektør og medstifter af Boozt.
“Man skal ikke bare tænke, at Temu er noget, der går væk. De udfordrer hårdt på hele lavprissegmentet og vil komme til at tage en stor del af omsætningen fra nogle,” siger han til Børsen.
Politkerne skal vågne op
Temu har skabt sig en plads på markedet i Danmark, blandt andet ved at sælge meget billige varer, og dermed tiltaler forbrugere, der er på tilbudsjagt efter dette og hint, der lokkes med rabatter på op mod 90 procent.
Opmærksomheden fra danske forbrugere er i høj grad sket på baggrund af en markant marketingfremstød på sociale medier, Google og andre steder. Det har bl.a. fået priserne for Google-annoncer i Danmark til at stige med mellem 20-30 procent.
“Vi kan se, at Temu går ind og byder på stort set hele pladen og har overhalet 80-90 procent af alle spillere i alle kategorier over det sidste halve år,” siger Peter G. Jørgensen til mediet.
Den store fremmarch fra Temu er da heller ikke gået ubemærket hen hos Dansk Erhverv, hvor e-handelsdirektør, Niels Ralund, i dag både langer ud efter Temu, men også efter de politikere, der ifølge ham gør alt for lidt for at dæmme op for kineserne.
“Hvor mange artikler skal der mon skrives før det går op for politikerne, at vi er nødt til at forholde os til denne problematik omkring ulige konkurrencevilkår?” skriver han på LinkedIn.
Henvisningen til konkurrencevilkår kommer af, at Temu i stil med andre onlinehandelsplatforme som Amazon og Shein, i modsætning til danske producenter og forhandlere, kan snige sig udenom gældende EU-lovgivning, da de blot optræder sig formidler af eksterne producenters producer, og dermed ikke selv har ansvaret for de anklager om eks. farligt børnelegetøj og brugen af tvangsarbejde.
Det fik for et par uger siden Mikkel Vaupell Grene, CEO i Søstrene Grene til at råbe vagt i gevær. For selvom det ifølge ham er mere end fair, at der er strenge krav på EUs markeder, er det ifølge Mikkel Vaupell Grene særdeles unfair, at regler ikke gælder alle, der opererer på markedet.
“Jeg har et problem med, at kinesiske webshops år for år kan sælge farlige produkter og se stort på reglerne, fordi de er underlagt ingen eller i hvert fald meget lille og sporadisk kontrol, til skade for forbrugerne,” skrev han i et opslag på LinkedIn.
Ifølge Niels Ralund er det da også på høje tid, at de ansvarlige politikere vågner op til dåd.
“Hvis ikke vi gør noget, kan jeg garantere for, at det velfærdssystem, politikerne fra begge fløje besynger, på et tidspunkt vil synge på sidste vers. Det er jo de danske virksomheder, og de fleste af dem handelsvirksomheder, der fylder fælleskassen op. Og vi kan ikke levere, hvis ikke vi kan konkurrere på lige vilkår,” skriver han på LinkedIn.
De urimelige konkurrencevilkår fik i februar også Betina Schiønning, sekretariatschef i Legebranchen, til at kritisere EUs lovgivere for at favorisere Temu, og andre som dem.
“Det er et kæmpe hul i EUs lovgivning. De her producenter, de leverer kun varer til onlinemarkedspladser som Temu, da ingen andre vil have dem, og derfor bør markedspladserne også være ansvarlige for, hvad de sælger, men sådan er det ikke i dag. Det er dybt problematisk, at man kan sælge farligt og usikkert legetøj under dække af, at man blot er en formidler,” sagde hun.