Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats har i dag afleveret sine anbefalinger til regeringen, og anbefalingerne får både god og dårlig medfart fra erhvervslivet.
Der skal ske noget nyt omkring den danske beskæftigelsesindsats, der i dag bl.a. er centreret omkring de mange danske Jobcentre, hvor landets ledige på forskellig vis modtager hjælp til at komme tilbage i beskæftigelse.
Men tilfredsheden med jobcentrene er på et meget lavt niveau, og derudover er hele beskæftigelsesindsatsen centralt styret og inddeler borgerne i 13 målgrupper, og hvor der er mere end 200 regler og særregler på tværs af målgrupperne.
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats analyser peger på, at utilfredshed med jobcentrene i høj grad skyldes de regler, som borgerne er underlagt, og at borgerne oplever, at det er reglerne, som bestemmer indsatsen frem for deres behov. Ekspertgruppen er nu kommet med eks hovedanbefalinger til en ny beskæftigelsesindsats. Det er ekspertgruppens vurdering, at anbefalingerne fastholder beskæftigelsen, giver lavere omkostninger, større værdighed og tilfredshed og et mere enkelt og gennemsigtigt system.
Jeg er forbløffet over, at ekspertgruppen helt uden faglig underbygget begrundelse ikke vil anbefale, at a-kasserne får ansvaret for de ledige i længere tid end de nuværende tre måneder.
John Larsen, hovedkasserer i Dansk Meta.
Hos Dansk Arbejdsgiverforening (DA) ser man en række gode elementer i de anbefalingerne.
“Vi står i en situation, hvor vi både nu og i fremtiden vil have en stor mangel på medarbejdere. Her er det helt afgørende, at vi får et mere effektivt beskæftigelsessystem, som sikrer, at ledige hurtigst muligt kommer i beskæftigelse, og virksomhederne får hjælp til at få de medarbejdere, som de har brug for. Det er der flere af anbefalingerne, der har øje for,” siger Jacob Holbraad, adm. direktør i DA.
Anderledes stemt er man dog hos Dansk Metal, hvor hovedkasserer i, John Larsen, den aktive arbejdsmarkedspolitik nærmest erklæres død, hvis politikerne vælger at gøre som anbefalet.
“Udgangspunktet for anbefalingerne er en beskæftigelsessituation, hvor vi har haft historisk lav ledighed i en lang periode, og det vil jo ikke vare ved. Når den buldrende højkonjunktur på et tidspunkt forsvinder, så vil der ikke være mulighed for at tage relevant uddannelse for de ledige til at sikre sig de rette kompetencer, så de kan komme ind på arbejdsmarkedet igen.”
Ekspertudvalget anbefaler blandt andet, at man reducerer antallet af målgrupper fra 13 til 5, hvor for eksempel ressourceforløbsydelse, jobafklaringsforløb, revalideringsydelse og seniorjob bortfalder.
“Det er en god idé at få ryddet op i de mange ordninger. Det har medført uklarhed blandt borgerne og alt for mange administrative omkostninger i kommunerne. Derudover ved vi erfaringsmæssigt, at færre ordninger giver færre offentligt forsørgede, hvilket kan være med til at sikre flere medarbejdere til både de private og offentlige arbejdspladser, som vi har hårdt brug for,” siger Jacob Holbraad.
Ifølge John Larsen, er det positivt, at ekspertgruppen planlægger at fastholde retten til seks ugers jobrettet uddannelse skal bestå, men frem for at forbedre ordningen mener han, at ekspertgruppens anbefalinger vil forringe den.
“Jeg er forbløffet over, at ekspertgruppen helt uden faglig underbygget begrundelse ikke vil anbefale, at a-kasserne får ansvaret for de ledige i længere tid end de nuværende tre måneder. Det er en helt enkelt måde at sikre, at der fortsat er det økonomiske rum for uddannelse for ledige,” siger han.
Han fortæller videre, at alle a-kasser har erklæret, at de vil lave opgaven gratis i de første seks måneder.
“I Dansk Metal vil vi endda tage endnu større ansvar, ved at hjælpe vores medlemmer i hele deres ledighedsperiode,” afslutter han.
Ekspertgruppens hovedanbefalinger
- Få målgrupper og særregler: Fra 13 til 5 målgrupper for beskæftigelsesindsatsen og afskaffelse af en lang række særregler
- Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren: Frihed til sagsbehandlerens faglighed og fokus på en mere individuel tilrettelagt indsats for borgerne
- Værdigt sanktionssystem i balance: Afstemte rådighedskrav med fokus på rådighed for borgere tæt på arbejdsmarkedet og en markant lempelse for syge og borgere længere fra arbejdsmarkedet
- Nedlæggelse af jobcentrene og fri organisering: Krav til at kommunerne skal have et Jobcenter fjernes, og kommunerne får fuld juridisk frihed til, hvordan de vil organisere beskæftigelsesindsatsen internt og imellem hinanden
- Mere plads til a-kasser og private leverandører: A-kasser og private leverandører får nye opgaver i indsatsen med mere valgfrihed for borgerne
- Styring efter resultater: Friere rammer til kommuner, a-kasser og aktører med fokus på resultater frem for proceskrav