Affaldsbekendtgørelsens nye regler om, at virksomheder skal sortere i minimum ti hovedaffaldsfraktioner hjælper danske autoværksteder med at øge brugen af genanvendte komponenter.
Der er kommet nye og skærpede krav til danske virksomheder, når det kommer til genbrug og affaldssortering som følge af den nye Affaldsbekendtgørelse, der siger, at virksomheder skal sortere i op til ti affaldsfraktioner. Formålet er at øge genbrug og minimere mængden af affald, der afbrændes.
Ifølge Jesper Hviid Nielsen, direktør hos miljøforeningen Abas Mijløservice, er de danske autoværksteder nu i gang med at implementere de mange nye løsninger til affaldet.
“For at reducere autobranchens CO2-aftryk, har værkstederne over de senere år skærpet fokus på cirkulær økonomi, hvor komponentdele bliver sorteret, oparbejdet og genanvendt. Nye regler har gjort det mere komplekst at sortere affald rigtigt, men værkstederne er godt i gang med at indarbejde gode procedurer,” siger han.
Det er ikke småting, der kan indsamles på et ganske almindeligt værksted, men derimod alt fra dæk, spildolie og til oliefiltre.
“Vi søger hele tiden efter at behandle den enkelte affaldstype, så vi bedst muligt får genanvendt råstofferne med den mindste belastning af miljø og CO2,” siger Jesper Hviid Nielsen.
Godt for prisen
Et af de steder, hvor de mange nye regler skal omsættes til praksis er hos Bosch Car Service, der blandt andet som følge af de skærpede regler har fået mere gang i sorteringen og håndteringen af affald, og koncernen har på internationalt plan sparet miljøet for metal svarende til cirka 7700 ton CO2.
“Vi ser kravene til affaldssortering som et vigtigt step i den rigtige retning imod en branche drevet af cirkulær økonomi frem for en ærgerlig brug og smid væk-tilgang til komponentdele. Hos vores værkstedskunder er værdibaserede reparationer også mere efterspurgte end nogensinde,” siger Jacob Mortensen, kædechef hos Bosch Car Service.
Kæden har samtidig sat forskellige initiativer i verden, så man fremover vil kunne reparere med fabriksrenoverede reservedele frem for helt nyproducerede komponentdele. Disse er nemlig underlagt samme kontrol og styringskrav, hvad end de er renoverede eller nye.
Det vil ikke bare øge andelen af genbrugte materialer, men også gøre noget godt for kundernes pengepung.
“Vores kunder går i stigende grad op i miljøhensyn, og prisen er også en vigtig faktor, når de bestiller reparationer. Kunderne oplever det som attraktivt, at de kan tage et miljøhensyn og få et nedslag i prisen, ved at vi kan tilbyde Bosch fabriksrenoverede komponenter. De går fortsat meget op i, at det ikke er på bekostning af kvaliteten, og det kan vi garantere ved, at vi kun anvender reservedele fra Bosch med den samme høje kvalitet, som bilen er født med fra bilfabrikken,” siger Søren Jepsen, indehaver af Bosch Car Service-værkstedet Bilhuset Jepsen i Hvalsø.